maanantai 8. joulukuuta 2014

Pakettien metsästämistä ja matkustamista

Viimeinen päivä Phuketissa! Wuhuu! Melkein irti tästä tylsääkin tylsemmästä paikasta. Päivä meni aika lailla pakatessa tavaroita. Näytti kyllä se tavaramäärä paljon pienemmältä, kun se oli levitetty kaappeihin ja lipaston laatikoihin. Vein myös 7,5 kg verran tavaraa postiin Suomeen lähetettäväksi. Koska tiesin, että joulu on maailmanlaajuisesti yhtä postipakettia, päätin maksaa hiukkasen enemmän airmail:ina tulevasta paketista kuin laivapaketista. Airmail-paketti kestää kuulema noin kaksi viikkoa mennä Suomeen, hintaa tuli 88€. Laivalla sama olisi kustantanut lähemmäs 70€ ja matka olisi kestänyt kahdesta kolmeen kuukautta! Kun saa muutenkin jo jännäillä noita paketin saapumisia, maksoin mielelläni hieman ylimääräistä. Ota se tyhjä rinkka mukaan, ostat kuitenkin jotain, menit minne päin maailmaa tahansa.

Ai niin, pitää tähän väliin kertoa mun kahden paketin hakureissusta Phuketin päässä. Siis paketit, jotka lähetin Australiasta. Lähetin ne Phuketin pääpostiin Phuket Towniin. Oletin siis myös pakettien olevan siellä niitä hakiessani. Joo varmaan. Siitä nyt seuraavaksi. Ensin arvoin taksikuskin kanssa Chalongin päässä, että mikä Phuketin posteista on se pääposti. Matkan varrella kysyttiin varmaan viideltä eri ihmiseltä neuvoa, vaikka mulla olikin mukana postin tarkka osoite. Paikallisetkaan eivät tuntuneet tietävän. Maksoin mopotaksille ja jonotin kiltisti samalla paperilappujonotus-systeemillä kuin Suomessa. Mua neuvottiin menemään sieltä johonkin paikalliseen pakettien jakelukeskukseen. Kaikki kirjeitä isommat paketit haetaan sieltä. Mahtavaa! NOT. Matkaa oli noin kilsan verran, mutta uskokaa huviksenne, matka tuplaantui aivan varmasti, kun rohkenin kysyä paikallisilta neuvoa. Ja paikallisethan neuvovat, vaikkeivat tietäisi koko rakennusta saatika tai sitä, missä se sijaitsee. Ei edes poliisi. Osoitekin kirjoitettiin mulle ylös thaiksi eikä viittomakielestäkään tuntunut olevan juuri apua. Itsepäinen kun olen, en halunut maksaa tuosta kilsan matkasta mopotaksille hieman rahaa, jotta olisin löytänyt perille alta viiden minuutin. Päätin sen sijaan kävellä keskipäivän kuumuudessa ristiin ja rastiin paikallisten neuvojen mukaan turhautuneena ja melkein luovuttaneena. Jos ikinä seuraava kerta tulee, että joudun vastaavaan tilanteeseen uudestaan, maksan sen muutama kymmen batia enemmän kuin mielelläni. Väärä paikka säästää. Tiedetään. Löysin lopulta perille. Rakennus oli kuin pieni Itellan jakelukeskus. Kävin yhdellä luukulla ja sain paketin toiselta luukulta. Paikalliset ohittelivat jonossa, mutten jaksanut välittää enää siinä kohtaa. Kuhan sain vain paketit. Takaisintulo mopotaksia olin valmis odottamaan varjossa, vaikka tunnin tai kaksi, mutta päätin, että niiden pakettien kanssa en hunut liikkua metriäkään läheisestä risteyksestä. Tarvitsi onneksi odottaa vain hetki ja paikallinen Chalongin taksikuski ajoi nopeasti viereeni, ottaen mut ja kaksi pakettia kyytiin.

Back to Phuket. Kävin paketin viemisen ja pakkailemisen lisäksi hakemassa tulijaisia Koh Taolle suomalaisille Villa Marketista (salmiakkia ja ruisnäkkäreitä), syömässä viimeisen banaanipannukakun sekä illalla maistelemassa pitsaa muutaman ystävän kanssa. Meinasin nukkua aamulla pommiin. Väsytti vaan niin älyttömän paljon.

Itse matkustaminen tapahtui thaimaalaiseen tapaan muutaman mutkan kautta, mutta yllättävän jouhevasti. Mut piti tulla hakemaan klo 8.30 Chalongin Pierin 7/11:n edestä, mutta totesin matkatavaroitteni määrän niin suureksi, ettei mulla ollut mielenkiintoa hikoilla huimia määriä heti aamusta, varsinkin kun tiesin tulevanin matkustamaan koko päivän. Sanoin mun asumispaikan vartijalle, että vahdi noita, tulen auton kanssa takaisin 10 minuutin päästä. Easy. Kuski pikkasi mut kiskan edestä ja hurautettiin sitten hakemaan mun tavarat. Oli siinä kuskilla naurussa pitelemistä, kun näki sen tavaramäärän. Tottakai, kun raastoin pesuaineet, astiat ym mukanani. Nukahdin alle minuutissa, kun moottori starttasi.Taisi olla tuota univelkaa hieman. Heräsin Phuket Townista. Mun piti oottaa toimistolla muita samalle potskille tulevia vajaan tunnin verran. Muut asiakkaat änkivät itse samaan pikkubussiin. Mä kuljin leveästi yksinäni omalla pikkubussilla noin kaksi minuuttia. Luulin buukanneeni minibussin ihan Surat Thaniin asti, mutta pikkubussi heittikin meidät vain bussin lähtöpaikalle. No siellä odoteltiin taas muutama tovi. Onneksi bussissa oli sentään ilmastointi ja paljon tilaa. Bussissa oli myös kaksi kerrosta. Kaikki änkeytyivät tietysti ylimpään kerrokseen, kun sitä ei ole kotona ja se on olevinaan niin eksoottista muka jotenkin. :D Hyvin siinä nukkui, kun oli oma tyyny mukana. Pakollinen ruokatauko pidettiin jossain keskellä ei mitään paikallisella taukopaikalla. Mistään kylmäketjusta ei siellä ollut tietoakaan. Vielä vähemmän osattiin säilyttää niitä lämpiä ruokia. Mä tyydyin hörppimään mun limua, kun ei pahemmin ollut nälkä. Onneksi söin tukevan aamiaisen ennen lähtöä. Surat Thaniin bussi ajoi tuonne kello kolmeen asti. Ja taas odotetiin. Odotettiin lupaa kävellä 200 metriä laiturille, josta potski lähti. Musta oli huvittavaa katsoa, kun reppureissaajilla oli hirmu kiire päästä veneeseen istumaan samaan tapaan kuin ihmiset rysäävät lentokoneisiinkin. Mä tulin perästä laukkujeni kanssa. Sainpahan jokaisen kansipojan mua auttamaan!

Aallokko oli laivamatkan aikana aika hurjaa, ei nyt musta mitenkään aivan älyttömän paha, mutta kyllä niitä huonovointisia löytyi jopa moneen oksentajaan saakka. Potski ei vaappunut puolelta toiselle, mutta sen osuessa aaltoihin tuli välillä koviakin iskuja. Mua ne lähinnä rauhoitti (!) ja nukuinkin varmaan tunnin verran muiden pitäessään penkeistään kiinni. Jotain hyötyä noista liveboard-reissuistakin on siis ollut, kun ei tuntunut se heilunta missään. Hyvä niin. Matka kesti noin neljä tuntia, kun tiputettiin ihmisiä ensin Koh Samuille ja sitten Koh Phanganille ennen Koh Taolle saapumista. ”Yllättäen” meitä vastassa oli ”taxi, taxi”-ihmisiä, vaikka muille jakaa. Pääsin niistä eroon vain sanomalla, että menen läheiseen hostelliin, jonka kaikki nämä taxitaxi-ihmiset siellä tiesivät. Kävelin hurjat 100 metriä hostellille, mutta siinä vaiheessa iltaa matka tuntui ennemminkin kilometriltä. Checkasin itseni sisään, käänsin avainta huoneen lukossa, rojautin kamat hienosti huoneen lattialle (levitin siis erittäin hyvin) ja menin suihkun kautta suoraan nukkumaan. 12h se kesti ja otti tulla Koh Taolle. Onneksi täältä ei tarvitsekaan nyt hetkeen poistua! :)